Hoeveel kost een website?

Een belangrijke vraag die ondernemers stellen bij het laten ontwikkelen van een nieuwe website is: hoeveel kost een website? Hoewel het lastig is om een concreet antwoord op deze vraag te geven, ga ik mijn best doen om uit te leggen hoe de prijs van een website tot stand komt.

Zelf zijn we een klein webdesign bureau, bestaande uit twee mensen. Onze prijzen liggen gemiddeld tussen de € 2.000,- en € 3.000,- . Onze websites en werkwijze zijn zeer geschikt voor veel ondernemers, maar zeker niet voor iedereen. Soms is een goedkope eenvoudige website een betere keuze en voor sommige partijen, is een geavanceerde unieke website beter. Hieronder geven we je onze eerlijke mening over de totstandkoming van de kosten van een website.

Je kunt het laten maken van een website het best vergelijken met het uitkiezen van een nieuwe keuken. De verschillen lopen zeer uiteen als het gaat om bijvoorbeeld de service, het ontwerp, de kwaliteit en de functionaliteiten. Je hebt voor 3000 euro al een goedkope standaard keuken van IKEA, die je zelf nog in moet bouwen. Wil je apparatuur toevoegen of de keuken laten installeren? Dan kost het je nog eens 4000 euro extra. En wil je alles helemaal op maat bedacht, ontworpen en geïnstalleerd? Dan ben je al gauw 15 tot 20 duizend euro kwijt.

Dit principe geldt ook voor de nieuwe website van je onderneming.

Je kunt kiezen voor een eenvoudige veelal kant-en-klare website van 500 euro een grotendeels op maat gemaakte website voor 1000 tot 5000 euro of een geavanceerde bedrijfswebsite van 10.000 + euro.

De juiste website kiezen

Je gaat je website regelmatig zien en gebruiken, en dat geldt ook voor je (potentiële) klanten. Het is daarom belangrijk dat je voor een website kiest die past bij jouw doelstellingen. Zodat je jarenlang plezier hebt van je website, zonder ergernissen.

Er zijn veel mensen die hun keuze volledig baseren op de prijs van een website. Dit komt waarschijnlijk doordat er veel aanbod is en het vaak niet duidelijk is waar het prijsverschil vandaan komt.

In de basis geldt: Als je kiest voor een lage prijs lever je in op een stukje kwaliteit, begeleiding, expertise en mogelijkheden.

Als je kiest voor een hogere prijs kies je voor meer service, kwaliteit en expertise.

Hoe komt de prijs tot stand?

De prijs van een website is vaak een optelsom van het aantal uren dat er aan je website gewerkt wordt, plus het aantal uren dat je begeleid wordt tijdens het project. Daarnaast betaal je voor de extra expertise die nodig is voor jouw website.

Websites van € 500,- tot € 1.000,-

Kies je voor een website van 500 tot 1000 euro, dan kies je vooral voor snelheid en gemak.

Bij deze websites kies je aan het begin een ontwerp uit een aantal vooraf gebouwde templates. Dit ontwerp wordt voor jou aangepast aan de huisstijl van je bedrijf.

Omdat de website vooraf al helemaal ontwikkeld is, is de webdesigner weinig tijd kwijt aan het bouwen. Het gaat enkel nog om wat laatste aanpassingen.

De website wordt vervolgens gevuld met jouw content. Vaak pas je de content aan op de ruimte die beschikbaar is op de website.

Zodra je website naar wens is wordt deze voor je overgezet naar je eigen domeinnaam. Je bent vanaf dit punt zelf verantwoordelijk voor je website.

De kosten van deze websites zijn laag omdat de webdesigner weinig tijd kwijt is aan het bouwen. Daarnaast worden de templates meerdere keren verkocht, wat de kosten laag houdt.

Wil je meer zeggenschap over het ontwerp en de functionaliteiten, dan kun je het best voor een iets duurdere website kiezen.

Websites van € 1.000,- tot € 5.000,-

Wie kiest voor een website van 1000 tot 5000 euro, kiest voor een website die in grote lijnen speciaal voor jouw bedrijf ontworpen en gebouwd is.

Je kiest in dit geval meestal voor een klein webdesign bureau of een zelfstandige webdesigner.

Er wordt samen met jou nagedacht over het concept voor je website, dat door de webdesigner omgezet wordt tot een ontwerp.

In het ontwerp wordt rekening gehouden met jouw doelstellingen en de huisstijl van je bedrijf. Ook zijn er veel webdesigners die met je meedenken over bijvoorbeeld de teksten en fotografie.

Aan de hand van dit ontwerp wordt je website gebouwd. Vaak wordt hiervoor het WordPress CMS systeem gebruikt.

Nadat de website ontwikkeld is wordt de website voor je overgezet. Je krijgt een uitleg zodat je zelf kleine aanpassingen op de website kunt doen. In sommige gevallen ontvang je ook een website handleiding.

Ben je handig met websites, dan kun je vanaf dit punt zelf het beheer overnemen. Je kunt er ook voor kiezen om het beheer aan je webdesigner over te laten.

Om ervoor te zorgen dat je website een succes wordt is het belangrijk dat je aan de slag gaat met je eigen marketing. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van blogartikelen, het delen van je website op LinkedIn en in sommige gevallen het inkopen van advertenties in Google.

De kosten voor deze websites zijn redelijk laag, omdat deze webdesigners veel van de werkzaamheden zelf uitvoeren. Ze begeleiden je, maken het ontwerp voor je en bouwen dit ontwerp vervolgens ook. Dit zorgt ervoor dat er maar één of twee personen aan jouw website werken. Daarnaast hebben deze webdesigners geen hoge kantoor kosten.

Wil je geavanceerde functionaliteiten, een team dat je begeleid of wil je een heel creatief, uniek ontwerp voor je website laten designen? Dan is een duurdere website gemaakt door een webdesign / marketing bureau waarschijnlijk de beste keuze.

Websites van € 5.000,- en meer

Wie een groot budget heeft voor een website kiest vaak voor een webdesign bureau waar meerdere expertises aanwezig zijn.

Het bureau zorgt ervoor dat het project van A tot Z op rolletjes loopt.

De kosten voor een website zijn een stuk hoger omdat er meerdere personen aan je website werken.

Een designer gaat aan de slag met je huisstijl en logo. Deze is gespecialiseerd in het maken van een creatief en uniek ontwerp voor je website. De UI / UX designer denkt vervolgens na over het uiterlijk en de werking van de website. De webdeveloper ontwikkelt de website voor je.

Om ervoor te zorgen dat het project volgens planning verloopt en je regelmatig op de hoogte gehouden wordt, wordt er een accountmanager aangesteld.

De marketeers zorgen er vervolgens voor dat je website bezoekers aantrekt.

Aan het eind van het traject heb je een website die helemaal van scratch voor jou ontworpen en ontwikkeld is. Omdat de kosten een stuk hoger zijn, ben je met dit type website (meestal) verzekerd van nieuwe klanten. Dit komt door alle betrokken expertises en de marketeers die je website in de markt zetten.

Welk type website het best bij jou past is dus helemaal afhankelijk van je budget en wensen.

Factoren die de prijs verhogen

Speciale functionaliteiten

Iedere website heeft andere functionaliteiten nodig. Zo heeft een webwinkel webshop functionaliteiten nodig, heb je voor een online community leden functionaliteiten nodig en voor een meertalige website multi-language functionaliteiten. Deze functionaliteiten zijn in grote lijnen al ontwikkeld, maar moeten in jouw website gebouwd worden. Dit brengt kosten met zich mee. Enerzijds omdat je betaalt voor het gebruik van de techniek (jaarlijkse licentie kosten) en anderzijds omdat je betaalt voor de uren die de webdesigner nodig heeft voor het inbouwen van de functionaliteiten (eenmalige kosten).

Om bijvoorbeeld een webwinkel aan je website toe te voegen betaal je gemiddeld 1.000 tot 2.000 euro voor het inbouwen van de webshop en nog eens 100 tot 500 euro per jaar voor het gebruik van de techniek.

Extra correctierondes

Een goede manier om de kosten voor je website niet de pan uit te laten rijzen is door kritisch te zijn op de opleveringen die je ontvangt. Elke correctieronde kost namelijk tijd en geld. Vaak zijn er een aantal vaste correctierondes bij je website inbegrepen. Wil je na deze correctierondes toch nog wat aanpassingen laten verwerken, dan kost dit je in veel gevallen extra geld.

Bij een correctieronde wordt er van je verwacht dat je aangeeft wat je van de website vindt. Dit kan lastig zijn omdat je niet precies weet waar je op moet letten. Heb je hier moeite mee dan kun je dit het best bij de webdesigner aangeven. Deze kan dan samen met je door de oplevering heenlopen en gericht vragen aan je stellen.

Uitbesteden van werkzaamheden

Hoe meer werkzaamheden je uitbesteed, hoe hoger de kosten van je website zullen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitzoeken van afbeeldingen, het geordend aanleveren van content, het bewerken van foto’s, het ontwikkelen van een logo, het schrijven van teksten en hulp bij je marketing.

Webhosting en een domeinnaam

Enkele kosten waar je als website eigenaar niet aan ontkomt, zijn webhosting en een domeinnaam. Zonder deze diensten is het niet mogelijk om je website op het internet te plaatsen. Gemiddeld betaal je hier tussen de 10 en 20 euro per maand voor.

Al met al zijn er dus heel wat zaken om rekening te houden als het gaat om de kosten van een website. Wees vooral kritisch naar webdesigners. En ook in het geval van een website geldt vaak: goedkoop is duurkoop.

Onze website prijzen

Hieronder vind je een opsomming van onze website tarieven en enkele add ons. Neem vooral even contact met ons op als je ergens vragen over hebt.

Voor alle andere werkzaamheden wordt een uurtarief van € 75,- in rekening gebracht. De bedragen die vermeld staan op deze pagina zijn exclusief 21% BTW.